Freev EVB 700

Freev EVB 700 test

Freev EVB 700

Prestanda

Motor: 500 W
RĂ€ckvidd: 45 km
Maxhastighet: 25 km/h

Batteri

Batterityp: Litium
Laddningstid: 5 timmar
Batterikapacitet: 48 V (10 Ah)

DĂ€mpning & Belysning

DĂ€mpning (fram):

DĂ€mpning (bak):

Belysning (fram):

Belysning (bak):

Övrigt

Vikt: 30 kg
Bromsar: Dubbla skivbromsar
DĂ€ck: 20″ luftfyllda dĂ€ck
HopfÀllbar:

Gardeney Fatbike 1000W
InnehÄll [ visa ]

Freev EVB 700 test

Den vintage-inspirerade Freev EVB 700 Ă€r en vĂ€ldigt speciell el-scooter. Till att börja med Ă€r designen hĂ€mtad frĂ„n de klassiska cyklarna frĂ„n 70-talet, som Ă€r försedda med en limpsadel, vilket ger den en estetisk sĂ€rprĂ€gel. Vidare Ă€r ramen bastant som tĂ„l en maxvikt pĂ„ 120 kg, och vilar pĂ„ de snygga luftfyllda 20″-dĂ€cken som Ă€r utrustade med dubbla skivbromsar för sĂ€kerhets skull.

Ytterligare en viktig faktor med Freev EVB 700 Ă€r faktumet att du sjĂ€lv vĂ€ljer nĂ€r du vill anvĂ€nda elmotorn eller pedalerna. SĂ„ nĂ€r batteriet Ă€r slut – vilket sĂ€llan sker pĂ„ grund av den 45 km lĂ„nga rĂ€ckvidden – har du alternativet att anvĂ€nda el-scootern som en vanlig cykel. DĂ€rmed Ă€r denna modellen en perfekt korsning mellan el-scootern och el-cykeln.

Slutligen Àr den vÀldigt bekvÀm just pÄ grund av den mjuka limpsadeln som dessutom Àr avlÄng sÄ du kan skjutsa en person bakom dig. DÀrtill Àr styret nÄgot förhöjt vilket tvingar din rygg att vara upprÀtt och sÄledes Äka pÄ ett ergonomiskt vis. FrÄn sadeln ser du den snygga digitala displayen som t.ex. visar dig hur lÄng batteritid som finns kvar, och lÀngst fram sitter en cirkulÀr retro-ljuslykta som bidrar till ytterligare sÀkerhet.

Fler el-scootrar frÄn Freev:

DÀrför ska du vÀlja Freev EVB 700

Innan du bestÀmmer huruvida du vill köpa Freev EVB 700 eller inte, sÄ Àr det viktigt att du vet bÄde fördelarna och nackdelarna. Annars kommer det bli svÄrt att göra en objektiv bedömning. DÀrför har vi nedan listat bÄde de bra och dÄliga aspekterna med denna modell.

Ergonomisk körning

Tack vare limpsadelns sitthöjd i relation till styrets, gör att du sitter pÄ ett ergonomiskt fördelaktigt sÀtt. Följden blir att du kan köra lÄnga strÀckor utan att fÄ det minsta ont. DÀremot, nÀr du blir trött har du alltid alternativet att aktivera elmotorn och skippa pedalerna. DÀrtill Àr sadeln sÄ pass lÄng att du lÀtt kan byta sittposition om du tycker att körningen kÀnns obekvÀm.

Digital display som visar hastighet och rÀckvidd

PÄ styret sitter en digital display dÀr du smidigt ser hur din Freev EVB 700 presterar. Exempel pÄ vad displayen visar dig Àr batteritiden, rÀckvidden, hastigheten samt motorkraften (W). Fördelen med att visa allt detta Àr att det möjliggör en disponering av elen som finns kvar. Genom bakgrundsbelysningen i displayen ser du all information trots att det Àr beckmörkt ute.

Freev EVB 700 recension

Portabelt batteri som kan laddas inomhus

NĂ€r el-scootern för nĂ„gra Ă„r sedan var en ny produkt var det vanligaste klagomĂ„let att batteriet inte gick att ta av. Följden blev att du tvingades ta med den inomhus endast för att ladda den. Äntligen har företagen lyssnat och försett Freev EVB 700 med ett avtagbart batteri som du enkelt kan ta av och ladda precis vart du vill. SĂ„ledes kan du parkera el-scootern utanför din bostad, arbetsplats eller gym, för att sedan ta med batteriet inomhus för att laddas.

Retroinspirerade ljuslyktor fram och bak

Som tidigare nĂ€mnt har denna modell – förutom den klassiska limpsadeln – ytterligare ett retroinspirerat element, nĂ€mligen ljuslyktorna. För det första Ă€r framlyktan försedd med ett skyddande galler framför glaset som skyddar mot grenar eller annat som kan komma i vĂ€gen. För det andra Ă€r den genom sin runda utformning designad som en gammal strĂ„lkastare. Sammantaget adderar detta till vintage-kĂ€nslan som Ă€r vad du Ă€r ute efter om du vill köpa denna modell.

Integrerat stÀll

NÄgot som de tidigare modellerna frÄn Freev saknade var ett stÀll som möjliggör parkering likt en vanlig cykel. DÀrför Àr det skönt att meddela att Freev EVB 700 Àr utrustad med ett integrerat stÀll intill bakhjulet. PÄ sÄ sÀtt kan du stÄtligt enkelt parkera din elscooter varsomhelst och dÀrmed slipper du luta den mot byggnadsvÀggar eller lÀgga den ned pÄ asfalten. Allt du behöver göra Àr att sparka ner stÀllet med foten, och sedan fÀlla upp det pÄ samma sÀtt nÀr det Àr dags att glida ut pÄ vÀgarna igen.


Nu nÀr vi har gÄtt igenom vad vi tycker Àr det hög tid att lyfta upp en recension frÄn NetOnNet:

Har anvÀnt min Freev EVB 700 i en vecka nu. Vanligtvis kör jag till golfbanan med en golfbag pÄ 15 kg och min kroppshydda pÄ 100 kg, och trodde att denna elscooter skulle protestera snabbare Àn kvickt, men hastigheten Àr konstant! Dock fungerar inte farthÄllaren till 100%, men utöver det Àr den fenomenal.

SÄlunda pÄverkas inte maxhastigheten nÀmnvÀrt över hur mycket du vÀger, som kunden ovan vittnat om, vilket Àr vÀldigt imponerande.

Nackdelar med Freev EVB 700

Trots att fördelarna övertrÀffar nackdelarna med rÄge, finns det likvÀl ett par nackdelar med Freev EVB 700 som Àr viktigt att veta. Först och frÀmst gÄr det inte att anpassa sadelhöjden vilket gör att du Àr lÄst till den ursprungliga höjden. DÀrför Àr det viktigt att du provsitter den i en fysisk butik sÄ du vet om det Àr bekvÀmt eller inte. DÀrjÀmte Àr motorkraften pÄ 500 W förhÄllandevis svagt, men tillrÀckligt för dig som inte regelbundet behöver köra i uppförsbackar.

  • Det gĂ„r inte att reglera sadelhöjden
  • Motorkraften pĂ„ 500 W lĂ€mnar lite att önska, sĂ„ vill du ha nĂ„got kraftfullare rekommenderar vi Fatglider.

I och med att vi ovan lyfte fram en positiv recension, sÄ vill vi Àven citera ett negativt omdöme; en kund pÄ NetOnNet skriver:

Du behöver trampa i uppförsbackarna om de Àr branta, för motorkraften Àr inte stark nog att ta sig upp för rejÀla kullar. Dessutom lÄter den ganska mycket för att vara ett elfordon, det kÀnns som att den Àr gjord av en hel del budgetdelar.

Det Àr viktigt att du kÀnner till att vissa anvÀndare vittnar om att den lÄter mer Àn de förvÀntat sig frÄn ett elfordon, sÄ om du Àr ljudkÀnslig sÄ ska du köpa en annan modell.

Omdöme om Freev EVB 700

Avslutningsvis Àr det inte konstigt att Freev EVB 700 blivit en storsÀljare. MÄnga som Àr födda pÄ 70-talet fÄr kÀnslor av nostalgi, och den nya generationen tycker den ser frÀck ut. DÀrför Àr det sÄ mÄnga som fattar tycke för denna skönheten. Utöver vad vi redan nÀmnt i vÄrt test vill vi sammanfattningsvis lista de viktigaste punkterna nedan:

Fördelar:

  • RĂ€ckvidden pĂ„ 45 km Ă€r anmĂ€rkningsvĂ€rt hög.
  • Blandning mellan el-scooter och el-cykel som innebĂ€r att du har bĂ„de elmotor samt pedaler.
  • Fulladdas pĂ„ endast 5 timmar.
  • Dubbla skivbromsar som stannar direkt för bĂ€st sĂ€kerhet.
  • Handtag i naturgummi för extra komfort. Dessutom klibbar inget av pĂ„ dina hĂ€nder om det Ă€r varmt ute.

Nackdelar:

  • För svag motor för kuperad terrĂ€ng.
  • Sadelhöjden Ă€r inte reglerbar.

Freev EVB 700

Freev EVB 700

9990
9.7

Design

10.0/10

Funktioner

9.5/10

RĂ€ckvidd

9.5/10

Hastighet

9.5/10

KörkÀnsla

10.0/10

Pros

  • Designen
  • KörkĂ€nslan

Cons

  • Otestad

Specifikationer

Maxhastighet

25 km/h

Motoreffekt

500 W

Batterityp

Litium

Batterikapacitet

48 V (10 Ah)

RĂ€ckvidd

45 km

Laddningstid

5 timmar

DĂ€mpning fram

DĂ€mpning bak

Vikt

30 kg

HopfÀllbar

Belysning fram

Belysning bak

Bromsar

Dubbla skivbromsar

Hjul

20″ luftfyllda dĂ€ck

VĂ„ra kriterier

NÀr vi bedömer elfordon utgÄr vi frÄn ett antal specifika kriterier. Först och frÀmst tittar vi pÄ anatomin, d.v.s. ramen, hjulen, motorn samt batteriet. DÀrefter ser vi över prisbilden och vilken garanti som medföljer köpet. Slutligen lÀgger vi ihop samlade kundrecensioner vilket sammantaget skapar vÄrt slutbetyg. 

Regler för elfordon

Det Àr viktigt att du vet alla regler och lagar betrÀffande el-scootrar i Sverige. LÀs dÀrför lagstiftningen noggrant hÀr.

Att tÀnka pÄ

Alla elfordon transporteras frÄn fabriken till leverantören och slutligen hem till dig. Under denna transportstrÀcka sker det mÄnga tryckförÀndringar i luften som pÄverkar dÀck och skivbromsar. Exempelvis levereras mÄnga el-scootrar med dÀcken pumpade till hÀlften, för att undvika punktering, och du mÄste pumpa dÀcken sjÀlv till ett specifikt lufttryck (PSI).

DÀrför ska du alltid hos ÄterförsÀljaren lÀsa vad som behövs göras innan första anvÀndningen.

Relaterade produkter

Denver SEL-10510

Maxhastighet: 30 km/h
RĂ€ckvidd: 30 km
Motor: 350W

Impulse Electric Scooter 350W

Maxhastighet: 20 km/h
RĂ€ckvidd: 50 min
Motor: 350W

Impulse Electric Scooter 250W

Maxhastighet: 20 km/h
RĂ€ckvidd: 60 km
Motor: 250W
Gardeney Fatbike 1000W

Rull Lowrider 250W

Maxhastighet: 18 km/h
Motor: 250W
BĂ€st fatscooter

Gardeney Fatbike

Maxhastighet: 45 km/h
RĂ€ckvidd: 30 km
Motor: 1500W

Nitrox Fatbike

Maxhastighet: 45 km/h
RĂ€ckvidd: 20 km
Motor: 1500W

Rull 200W Röd (Rek. 5-14 Är)

Maxhastighet: 15 km/h
RĂ€ckvidd: 45 min
Motor: 200W
Gardeney Fatbike 1000W

Rull 200W Grön (Rek. 5-14 Är)

Maxhastighet: 15 km/h
RĂ€ckvidd: 45 min
Motor: 200W
Gardeney Fatbike 1000W

Rull 200W Grön (Rek. 5-14 Är)

Maxhastighet: 15 km/h
RĂ€ckvidd: 45 min
Motor: 200W
Gardeney Fatbike 1000W