Denver SEL-10510
Maxhastighet: 30 km/h
RĂ€ckvidd: 30 km
Motor: 350W
Det finns inga erbjudanden för tillfÀllet
i samarbete med PriceRunner
Allt om elfordon
Prestanda
Batteri
DĂ€mpning & Belysning
Ăvrigt
i samarbete med PriceRunner
Xiaomi Mi 1S Nordic Ă€r en ny elscooter frĂ„n det vĂ€lrenommerade varumĂ€rket Xiaomi. Trots att de lanserade en av de mest populĂ€ra elsparkcyklarna i fjol, Xiaomi Mi 1S, var det mĂ„nga som klagade över att hastigheten var över 20 km/h. Följaktligen var det otillĂ„tet att framföra den pĂ„ allmĂ€n vĂ€g – nĂ„got som begrĂ€nsar de flesta som bor i stĂ€der. DĂ€rför valde företaget att lansera en ny modell för den nordiska marknaden med en hastighet pĂ„ 20 km/h, d.v.s. den lagliga hastigheten för att köras pĂ„ vanliga vĂ€gar. SĂ„ledes har de löst problemet som var kĂ€llan till sĂ„ mycket klagomĂ„l. Men vad utmĂ€rker denna nya modell i förhĂ„llande till föregĂ„ngaren, och Ă€r den vĂ€rd att köpa? LĂ€s vĂ„rt test nedan för att ta reda pĂ„ om Xiaomi Mi 1S Nordic Ă€r elscootern för dig.
Som vi nÀmnt ovan sÄ Àr det mÄnga som frÄgar om skillnaderna mellan denna nya Nordic-modellen och dess föregÄngare. Och det Àr inte konstigt varför, för pÄ ytan ser de helt identiska ut. DÀrtill delar de likadana specifikationer förutom en faktor, nÀmligen maxhastigheten. Orsaken till varför Xiaomi Mi 1S Nordic Àr lÄngsammare Àn Xiaomi Mi 1S Àr för att den ska vara laglig att köra pÄ allmÀnna vÀgar. DÀrför har denna modell en maxhastighet pÄ 20 km/h, till skillnad frÄn förra Ärets modell som kunde köra upp till 25 km/h. Utöver detta sÄ kan du i nedanstÄende jÀmförelsetabell se likheterna i övrigt.
Xiaomi Mi 1S Nordic | Xiaomi Mi 1S | |
RĂ€ckvidd | 30 km | 30 km |
Maxhastighet | 20 km/h | 25 km/h |
Batterikapacitet | 275 Wh | 275 Wh |
Laddtid | 5,5 timmar | 5,5 timmar |
Klassificering | IP57 | IP57 |
Som du kan se ovan sÄ möjliggör denna uppgradering att du kan köra pÄ vilken allmÀn vÀg som helst utan att du begÄr nÄgra olagligheter. FastÀn det kommer gÄ lite lÄngsammare att ta sig till jobbet eller skolan sÄ kommer det vara sÀkrare pÄ grund av fartminskningen. Men i övrigt sÄ Àr det alltsÄ inga skillnader, sÄ alla utmÀrkta recensioner som Mi 1S fick i fjol, gÀller alltsÄ Àven för Nordic-modellen.
Innan du bestĂ€mmer dig för att köpa Xiaomi Mi 1S Nordic finns det nĂ„gra saker du ska veta; bĂ„de bra och dĂ„liga. För det första Ă€r det en högst kvalitativ elscooter vars konstruktion Ă€r stabil, robust och slittĂ„lig. För det andra Ă€r designen vĂ€ldigt smakfull och elegant. För det tredje Ă€r det regenerativa ABS-bromssystemet minst sagt imponerande – nĂ„got vi kommer utveckla nedan. Dock saknar den dĂ€mpning bĂ„de fram och bak, samt har en nĂ„got lĂ„g rĂ€ckvidd pĂ„ skygga 30 km. Utöver dessa faktorer har vi nedan listat det viktigaste som du behöver veta för att ta ett sĂ„ genomtĂ€nkt val som möjligt.
En av de negativa aspekterna med Xiaomi Mi 1S Nordic Ă€r faktiskt rĂ€ckvidden. FastĂ€n du kan köra i 30 km innan batteriet tar slut sĂ„ hade vi större förhoppningar pĂ„ denna modellen. Orsaken Ă€r att den tidigare modellen hade sĂ„ mĂ„nga förbĂ€ttringar gentemot dess föregĂ„ngare, varför vi förvĂ€ntade oss en ordentlig ökning i batterikraft. Dessutom har flera andra elscootrar lanserats under denna Ă„ret, dĂ€ribland Ninebot E22E, E25E, E45D och Max G30 – samtliga med lĂ€ngre rĂ€ckvidd Ă€n denna. DĂ€rför Ă€r det viktigt att du pĂ„ förhand vet att det dels finns andra elsparkcyklar med bĂ€ttre batteri för samma pris. Emellertid Ă€r elscootern försedd med ett system som gör att batteriet varken kan överladdas eller underladdas, sĂ„ det Ă€r i alla fall en positiv del med batteriet.
Om vi var besvikna med rÀckvidden sÄ Àr smidigheten desto bÀttre. Tack vare att Xiaomi Mi 1S Nordic gÄr att fÀlla ihop pÄ endast 3 sekunder, Àr det vÀldigt smidigt att förvara ett par stycken i t.ex. en baklucka till en bil. Genom att de Àr sÄ kompakta i hopfÀllbart lÀge sÄ kan den Àven slinka in under bordet pÄ kontoret eller i gymskÄpet. Dessutom vÀger den endast 12,5 kg vilket gör den allt annat Àn otymplig. SÄlunda Àr den utmÀrkt för att medtaga till jobb, gym men ocksÄ semester och utlandsresor.
FastĂ€n inte Xiaomi Mi 1S Nordic har dĂ€ck som Ă€r punkteringsfria, vilket vi kan tycka Ă€r ett mĂ„ste nuförtiden – i synnerhet nĂ€r andra varianter som t.ex. uppstickarna E-Way E-500 och E-600 Max, Ă€r försedda med detta, sĂ„ Ă€r dĂ€cken likvĂ€l utrustade med halkskydd. PĂ„ sĂ„ vis sladdar inte dĂ€cken lika enkelt nĂ€r det precis regnat ute och Ă€r lite kyligt pĂ„ asfalten. Detta innebĂ€r att det kĂ€nns mer betryggande och sĂ€krare att framföra elsparkcykeln pĂ„ vĂ€garna – nĂ„got som vi vĂ€rderar vĂ€ldigt högt. Vidare har dĂ€cken inbyggd dĂ€mpning sĂ„ körkĂ€nslan bli tĂ€mligen mjuk trots att den som sagt saknar stötdĂ€mpning i ramen.
PĂ„ styret kommer du se en stor och tydlig LED-display varpĂ„ du kan utlĂ€sa allt frĂ„n batteristatus, nuvarande körlĂ€ge och hastighet. DĂ€rtill kan du se hur lĂ„ngt du kört samt nĂ€r du behöver ladda elscootern igen. Dessutom ser du allt detta frĂ„n den medföljande Mi Home-appen som du kan ladda ned till bĂ„de iOS och Android. DĂ€rmed har du full koll över hur din Xiaomi Mi 1S Nordic mĂ„r direkt frĂ„n din körposition – precis som en instrumentpanel i en bil.
Som en konsekvens av elsparkcyklarnas ökade popularitet pÄ senare tiden, har flera tekniska innovationer gjorts. Ett exempel pÄ detta Àr att Xiaomi Mi 1S Nordic anvÀnder sig av kinetisk energi för att omvandla inbromningskraften till drivkraft. SÄledes förbÀttras rÀckvidden tack vare detta system dÀr energin Ätervinns. FastÀn detta bara Àr början pÄ denna teknik sÄ Àr det anmÀrkningsvÀrt att flera elscooters frÄn just Xiaomi Àr utrustade med detta, och det Àr nÄgot vi anser bör lyftas oftare i omdömena.
Baserat pĂ„ ovanstĂ„ende faktorer – bĂ„de positiva och negativa – anser vi att denna elsparkcykel Ă€r en högst kvalitativ modell som förtjĂ€nar ett riktigt gott omdöme. Dock Ă€r det otroligt viktigt att understryka att det endast Ă€r hastigheten som sĂ€rskiljer denna frĂ„n dess föregĂ„ngare. Men dĂ„ denna förbĂ€ttringen möjliggör laglig framfart pĂ„ allmĂ€nna vĂ€gar sĂ„ Ă€r det definitivt rĂ€ttfĂ€rdigat.
Vidare Àr motorkraften 250 W, klassificeringen IP54 samt en batterikapacitet pÄ 275 Wh. DÀrjÀmte levereras elscootern med ett extra hjul som du kan anvÀnda om nÄgot hjul gÄr sönder under körning. Men du fÄr Àven verktyg utan extra kostnad samt en laddare. DÀrutöver Àr mÄtten i utfÀllt lÀge 114 x 108 cm, medan den i hopfÀllt lÀge endast mÀter 49 x 108 cm.
Baserat pÄ alla ovanstÄende faktorer ger vi Xiaomi Mi 1S Nordic ett slutbetyg pÄ 4/5.
Fler test av elscootrar frÄn Xiaomi:
BÀsta elscootern » Elscooter utan sadel » Xiaomi Mi 1S Nordic
Maxhastighet
Motoreffekt
Batterityp
Batterikapacitet
RĂ€ckvidd
Laddningstid
DĂ€mpning fram
DĂ€mpning bak
Vikt
HopfÀllbar
Belysning fram
Belysning bak
Bromsar
Hjul
NĂ€r vi bedömer elfordon utgĂ„r vi frĂ„n ett antal specifika kriterier. Först och frĂ€mst tittar vi pĂ„ anatomin, d.v.s. ramen, hjulen, motorn samt batteriet. DĂ€refter ser vi över prisbilden och vilken garanti som medföljer köpet. Slutligen lĂ€gger vi ihop samlade kundrecensioner vilket sammantaget skapar vĂ„rt slutbetyg.Â
Regler för elfordon
Det Àr viktigt att du vet alla regler och lagar betrÀffande el-scootrar i Sverige. LÀs dÀrför lagstiftningen noggrant hÀr.
Alla elfordon transporteras frÄn fabriken till leverantören och slutligen hem till dig. Under denna transportstrÀcka sker det mÄnga tryckförÀndringar i luften som pÄverkar dÀck och skivbromsar. Exempelvis levereras mÄnga el-scootrar med dÀcken pumpade till hÀlften, för att undvika punktering, och du mÄste pumpa dÀcken sjÀlv till ett specifikt lufttryck (PSI).
DÀrför ska du alltid hos ÄterförsÀljaren lÀsa vad som behövs göras innan första anvÀndningen.
i samarbete med PriceRunner
i samarbete med PriceRunner
i samarbete med PriceRunner
i samarbete med PriceRunner
i samarbete med PriceRunner
i samarbete med PriceRunner
i samarbete med PriceRunner
i samarbete med PriceRunner
i samarbete med PriceRunner