Freev EVS 410

Freev EVS 410

Freev EVS 410

Prestanda

Motor: 500 W
RĂ€ckvidd: 29 km
Maxhastighet: 30 km/h

Batteri

Batterityp: Litiumjon
Laddningstid: 6 timmar
Batterikapacitet: 36 V (10,4 Ah)

DĂ€mpning & Belysning

DĂ€mpning (fram):

DĂ€mpning (bak):

Belysning (fram):

Belysning (bak):

Övrigt

Vikt: 21 kg
Bromsar: Skrivbroms & handbroms
DĂ€ck: 10″ solida gummidĂ€ck
HopfÀllbar:

InnehÄll [ visa ]

Freev EVS 410 test

Freev EVS 410 Àr en ny el-scooter frÄn samma varumÀrke som under förra Äret lanserade en av de mest populÀra modellerna, nÀmligen Freev EVR 1000. DÀrför hade vi vÀldigt höga förvÀntningar innan vÄrt test tog sin början. Först och frÀmst Àr detta en kraftfull modell som tar sig uppför backar utan problem. DÀrtill Àr denna lÀmpad bÄde för tonÄringar och för vuxna. Vidare gÄr det att köra bÄde i stadsmiljö och i lÀtt terrÀng. Dock har vi lÀst en hel del negativa recensioner som vi kommer dyka djupare in i. Börja sÄledes med att lÀsa vÄr recension nedan för att lÀra dig om bÄde för- och nackdelarna med detta nya elfordon.

Nackdelar med Freev EVS 410

Innan vi börjar ta upp alla positiva aspekter med Freev EVS 410 Ă€r det viktigt att vi avhandlar kritiken. Det Ă€r nĂ€mligen sĂ„ att denna el-scooter har fĂ„tt en del recensioner, och majoriteten Ă€r negativa – dock finns det mer Ă€n vad ögat ser. Till exempel skriver en kund följande:

Jag vÀger 105 kg och el-scootern klarade inte lÀngre Àn 2 km. Hade nog otur med mitt exemplar.

Av recensionen ovan att döma lĂ„ter det som att rĂ€ckvidden inte Ă€r mer Ă€n 2 km. Men faktum Ă€r att kunden tydligt skriver att han vĂ€ger 105 kg, och kom ihĂ„g att maxvikten för denna modell Ă€r 120; sĂ„ledes Ă€r det inte konstigt att snabbheten och rĂ€ckvidden bibehĂ„lls, för detta pĂ„verkas givetvis av vikten – nĂ„got som Ă„terförsĂ€ljaren (NetOnNet) tydligt skriver i produktbeskrivningen:

RÀckvidd och hastighet pÄverkas naturligtvis av terrÀng och vikt pÄ den som brukar den.

Trots att detta alltsÄ framgÄr med all önskvÀrd tydlighet, vÀljer kunden i frÄga att uppmana andra kunder att inte köpa den. DÀrför sÀger vi att du mÄste ta dessa inledande recensioner med en nypa salt.


NÄvÀl, lÄt oss gÄ vidare med fler exempel frÄn vad kunderna sÀger.

En annan kund sÀger följande i sin recension av Freev EVS 410:

Batteriet Àr svagt och klarar inte 10 kilometers rÀckvidd. Scootern avger ett irriterande lÀte pÄ grund av att skÀrmen pÄ bakhjulet Àr lös. Dessutom vÀger den pÄ tok för mycket.

HÀr Àr det viktigt att notera att det klagas pÄ rÀckvidden igen, sÄ sannolikheten för att det ligger en delsanning i det tidigare uttalandet ovan Àr högre. Vidare klagas det pÄ att den vÀger för mycket, vilket den definitivt gör, nÀmligen hela 21 kg.

BekrÀftade nackdelar:

  • VĂ€ger över 20 kg
  • Stor och otymplig

Fördelar med Freev EVS 410

Nu nÀr vi gÄtt igenom nackdelarna Àr det hög tid att lyfta upp fördelarna med Freev EVS 410. Innan du bestÀmmer dig för att köpa denna modell finns det nÄgra saker som Àr viktiga att poÀngtera. För det första har handtagen pÄ styret ett utmÀrkt naturgummit vilket ger ett stabilt grepp. För det andra Àr bromsarna vÀldigt bra med omedelbar respons. För det tredje Àr designen tuff och konstruktionen robust. Utöver nÀmnda faktorer har vi nedan listat det viktigaste du ska tÀnka pÄ för att göra ett sÄ vÀlinformerat val som möjligt.

Vikt

NĂ„got som slĂ„r en direkt nĂ€r man packar upp Freev EVS 410 Ă€r att den vĂ€ger en hel del, nĂ€rmare bestĂ€mt 21 kilo. DĂ€rmed Ă€r den inte det mest lĂ€ttviktiga modellen du kan hitta, och inte avsedd för att konkas runt pĂ„ en lĂ€ngre period. Är du intresserad av en lĂ€tt variant som Ă€r gjord för en urban stadsmiljö ska du istĂ€llet lĂ€sa vĂ„rt test om Ninebot Air T15E. Orsaken till varför den Ă€r sĂ„ tung Ă€r för att tillverkarna ville ha en kraftfull uppföljare till Freev EVS 210, som kan köra i grövre terrĂ€ng. Dock anser vi likvĂ€l att den vĂ€ger för mycket.

Styre

NÄgot som vi gillar att ta upp i vÄra tester Àr styret. Anledningen Àr att det sÀger mycket om el-scooter i allmÀnhet. DÀrför blev vi lÀttade nÀr vi insÄg att Freev EVS 410 har ett fullutrustat styre med gas, handbroms och hastighetsmÀtare. DÀrtill finns det en batteriindikator. Vidare finns det en display vari du kan se allt frÄn hastighet till batterinivÄ. DÀremot tycker vi att det bÀsta pÄ styret Àr handtagen, för mÄnga tillverkare misslyckas fatalt att tillverka sÀkra och bekvÀma handtag som inte klibbas fast pÄ fingrarna. DÀrför Àr det vÀldigt skönt att informera er om att denna modell har handtag gjorda av naturgummi som inte klibbar.

Freev EVS 410 test

Hopvikbar

PÄ grund av att Freev EVS 410 gÄr att snabbt fÀlla ihop, Àr det lÀtt att ta med sig den ner i tunnelbanan, pÄ bussen eller till kontoret. Trots att detta Àr en tÀmligen vanlig egenskap pÄ de flesta el-scooters utan sadel, Àr denna modell osedvanligt enkel att fÀlla ihop.

recension Freev EVS 410

Omdöme om Freev EVS 410

Sammanfattningsvis Àr detta en billig el-scooter som har sina skavanker, men Àr tillrÀckligt bra för att anvÀndas av bÄde ungdomar och vuxna. Dock mÄste du ta vikten i beaktande, d.v.s. inkorporera tyngden i faktorerna som ska avgöra huruvida du ska köpa den eller inte. För det blir otympligt att bÀra runt den alltför lÀnge, man blir helt enkelt för trött.

Utöver detta Ă€r den kvalitativ, slittĂ„lig, sĂ€ker och robust. Bevis pĂ„ detta Ă€r dels maxhastigheten pĂ„ 30 km/h – som givetvis beror pĂ„ hur mycket du vĂ€ger – dels litiumjon-batteriet pĂ„ 36 V. FortsĂ€ttningsvis har den solida 10″ punkteringsfria dĂ€ck och en laddningstid pĂ„ 6 timmar.

Baserat pÄ samtliga ovanstÄende faktorer, bÄde positiva och negativa, ger vi Freev EVS 410 slutbetyget 3/5.

Freev EVS 410

7.8

Smidig

9.0/10

Acceleration

8.0/10

RĂ€ckvidd

8.0/10

BekvÀmlighet

7.5/10

SĂ€kerhet

6.5/10

Pros

  • LĂ„ng rĂ€ckvidd
  • HopfĂ€llbar
  • Billig

Cons

  • GĂ„r trögt i uppförsbackar

Specifikationer

Maxhastighet

30 km/h

Motoreffekt

500 W

Batterityp

Litiumjon

Batterikapacitet

36 V (10,4 Ah)

RĂ€ckvidd

29 km

Laddningstid

6 timmar

DĂ€mpning fram

DĂ€mpning bak

Vikt

21 kg

HopfÀllbar

Belysning fram

Belysning bak

Bromsar

Skrivbroms & handbroms

Hjul

10″ solida gummidĂ€ck

VĂ„ra kriterier

NÀr vi bedömer elfordon utgÄr vi frÄn ett antal specifika kriterier. Först och frÀmst tittar vi pÄ anatomin, d.v.s. ramen, hjulen, motorn samt batteriet. DÀrefter ser vi över prisbilden och vilken garanti som medföljer köpet. Slutligen lÀgger vi ihop samlade kundrecensioner vilket sammantaget skapar vÄrt slutbetyg. 

Regler för elfordon

Det Àr viktigt att du vet alla regler och lagar betrÀffande el-scootrar i Sverige. LÀs dÀrför lagstiftningen noggrant hÀr.

Att tÀnka pÄ

Alla elfordon transporteras frÄn fabriken till leverantören och slutligen hem till dig. Under denna transportstrÀcka sker det mÄnga tryckförÀndringar i luften som pÄverkar dÀck och skivbromsar. Exempelvis levereras mÄnga el-scootrar med dÀcken pumpade till hÀlften, för att undvika punktering, och du mÄste pumpa dÀcken sjÀlv till ett specifikt lufttryck (PSI).

DÀrför ska du alltid hos ÄterförsÀljaren lÀsa vad som behövs göras innan första anvÀndningen.

Relaterade produkter

BĂ€st 2021
Xiaomi Mi 1S Nordic

Xiaomi Mi 1S Nordic

Maxhastighet: 20 km/h
RĂ€ckvidd: 30 km
Motor: 250 W
Ninebot E45D

Ninebot E45D

Maxhastighet: 20 km/h
RĂ€ckvidd: 45 km
Motor: 300 W
Ninebot E25E

Ninebot E25E

Maxhastighet: 25 km/h
RĂ€ckvidd: 25 km
Motor: 300 W
Ninebot Air T15E

Ninebot Air T15E

Maxhastighet: 20 km/h
RĂ€ckvidd: 12 km
Motor: 250 W
Nyhet
Xiaomi Mi Electric Scooter Pro 2

Xiaomi Pro 2

Maxhastighet: 25 km/h
RĂ€ckvidd: 45 km
Motor: 300 W
Barn 10-14 Ă„r
Ninebot Zing E10

Ninebot Zing E10

Maxhastighet: 16 km/h
RĂ€ckvidd: 10 km
Motor: 200 W