Denver SEL-10510
Maxhastighet: 30 km/h
RĂ€ckvidd: 30 km
Motor: 350W
Det finns inga erbjudanden för tillfÀllet
i samarbete med PriceRunner
Allt om elfordon
Prestanda
Batteri
DĂ€mpning & Belysning
Ăvrigt
i samarbete med PriceRunner
Freev EVR 810 Ă€r en elscooter med sadel som Ă€r hopfĂ€llbar och utrustad med dubbla stötdĂ€mpare. DĂ€rmed Ă€r den nĂ„got sĂ„ sĂ€llsynt som en praktiskt och smidig elscooter som Ă€r lĂ€tt att bĂ€ra med sig överallt. Oavsett om du behöver bĂ€ra med den ned i tunnelbanan eller förvara den pĂ„ jobbet, Ă€r det inga problem med tanke pĂ„ att den gĂ„r att vika ihop. Dessutom gĂ„r det att anpassa höjden pĂ„ sadeln – nĂ„got som faktiskt Ă€r vĂ€ldigt ovanligt. Dock saknar den display pĂ„ styret vilket Ă€r en stor nackdel. DĂ€rtill Ă€r laddningstiden pĂ„ 8-9 timmar pĂ„ tok för lĂ„ng. DĂ€rför ska du lĂ€sa vĂ„rt test nedan för att lĂ€ra dig om bĂ„de för- och nackdelar innan du gör ditt val.
Tidigare elscootrar frÄn Freev:
Innan du bestĂ€mmer dig för att köpa Freev EVR 810 sĂ„ finns det nĂ„gra saker du ska veta. För det första har den en höj- och sĂ€nkbar sadel vilket Ă€r en grym uppgradering frĂ„n de tidigare modellerna frĂ„n Freev. För det andra har styret en skön form med klibbfria handtag. För det tredje Ă€r den hopvik bar vilket Ă€r ett enormt plus. Utöver detta har vi nedan listat de fördelar som Ă€r mest pĂ„tagliga – och lĂ€ngre ned i guiden har vi Ă€ven lyft upp nackdelarna. PĂ„ sĂ„ vis kan du ta ett sĂ„ vĂ€linformerat val som möjligt.
NÄgot som du mÄste veta Àr att de flesta elscootrar med sadel saknar möjligheten att reglera sadelhöjden. Förmodligen beror detta pÄ att elscooters fortfarande Àr ett tÀmligen nytt fenomen, och det tar vanligtvis ett decennium innan tillverkarna Àr i linje med konsumenternas krav. Detta innebÀr att du mÄste testa modellen i en butik innan du köper den, i.o.m. att du inte vet hur bekvÀmt du kommer sitta i den. Men det fina i krÄksÄngen Àr att Freev EVR 810 de facto har en höj- och sÀnkbar sadel. DÀrmed kan du anpassa höjden utifrÄn din lÀngd. Detta tycker vi Àr ett enormt plus som inte tillrÀckligt mÄnga recensioner lyfter upp.
Obs: Sitthöjden kan endast reglas mellan 77 – 90 cm.
Som nĂ€mnt ovan sĂ„ har styret pĂ„ Freev EVR 810 en skön form vilket gör att armarna vilar pĂ„ ett avslappnat sĂ€tt nĂ€r du kör. Dessutom Ă€r handtagen bekvĂ€ma och tillverkade av ett gummi som gör att det inte klibbar nĂ€r det Ă€r varmt. Vidare finns det en behĂ€ndig handbroms med omedelbar respons samt ett signalhorn. Givetvis hittar du pĂ„ styret Ă€ven gasen och ett signalhorn, men det mest anmĂ€rkningsvĂ€rda Ă€r batteriindikatorn som med 4 olika lampor indikerar hur mycket batteri som finns kvar. SĂ„ledes saknas en display vilket vi inte Ă€r en tydlig nackdel – nĂ„got vi utvecklar mer nedan. DĂ€rmed finns allt du behöver pĂ„ styret förutom en display varifrĂ„n du kan se all information om din elscooter pĂ„ ett överskĂ„dligt sĂ€tt.
Att kunna vika ihop en elscooter Ă€r nĂ„got som vanligtvis Ă€r reserverat för de modeller utan sadel. DĂ€rför Ă€r vi mĂ€kta imponerande av att Freev EVR 810 – sadeln till trots – gĂ„r att vika ihop pĂ„ ett snabbt och smidigt sĂ€tt. Allt du behöver göra Ă€r att avlĂ€gsna sadeln och dĂ€refter vika ihop den vid framhjulets början. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt kan du enkelt bĂ€ra runt den genom att greppa tag i styrstĂ„ngen. Emellertid vĂ€ger denna modell hela 45 kg, sĂ„ det krĂ€vs en del muskler för att konka runt pĂ„ detta elfordon.
En smidig grej med Freev EVR 810 Ă€r att den har ett integrerat stĂ€ll intill det bakre hjulet som gör att du kan parkera den stĂ„ende – precis som en vanlig cykel. SĂ„lunda slipper du lĂ€gga den ned pĂ„ asfalten dĂ€r den kan rĂ„ka ut för repor, eller luta den mot en vĂ€gg. Allt du behöver göra Ă€r att fĂ€lla ned stĂ€llet med hjĂ€lp av foten och sparka upp den nĂ€r det Ă€r dags för att glida ivĂ€g igen.
Det rĂ„der ingen tvekan om att Freev EVR 810 Ă€r en vĂ€ldigt estetisk tilltalande elscooter. Genom de breda och rĂ€fflade dĂ€cken inger den en respekt som endast en fatscooter kan göra. Dessutom Ă€r den industriella designen otroligt snygg – i synnerhet i kombination med alla silvriga detaljer och de snygga stötdĂ€mparna. DĂ€rtill bidrar ljuslyktorna till den övergripande skönheten.
Trots att fördelarna ovan Ă€r betydligt fler Ă€n nackdelarna, mĂ„ste vi likvĂ€l lyfta upp de negativa aspekterna ocksĂ„. Annars kommer du inte kunna ta ett objektivt beslut huruvida du ska köpa denna modell eller inte. Av den orsaken har vi nedan listat de mest pĂ„tagliga nackdelarna vi kunde identifiera – dels baserat pĂ„ vĂ„rt eget test, dels utifrĂ„n kunders recensioner.
Avslutningsvis Àr detta en riktigt stabil elscooter som med sitt snygga yttre kommer imponera pÄ mÄnga av dina medtrafikanter. DÀremot Àr den nÄgot dyr. Orsaken till varför Freev EVR 810 kostar hela 4 990 kronor Àr till stor del pÄ grund av att konstruktionen Àr ordentligt robust. DÀrmed kommer livslÀngden vara dÀrefter, d.v.s. den kommer med största sannolikhet hÄlla i flera Är vilket innebÀr att det Àr en god investering.
FortsÀttningsvis Àr de luftfyllda 4-tums dÀcken riktigt snygga och hÀrliga att köra pÄ. Dessutom Àr den försedd med dubbla stötdÀmpare vilket gör att du kan köra i terrÀng utan problem. Ytterligare en fördel Àr motorn pÄ 1000 W som gör att du kan ta dig uppför vilka backar som helst.
DessvÀrre Àr nackdelarna med avsaknaden av display, den lÄnga laddningstiden samt den tunga vikten, nÄgot att ta in i din ekvation innan du genomför bestÀllningen.
Baserat pÄ vÄrt test ger vi Freev EVR 810 ett slutbetyg pÄ 5/5.
BÀsta elscootern » Elscooter med sadel » Freev EVR 810
Maxhastighet
Motoreffekt
Batterityp
Batterikapacitet
RĂ€ckvidd
Laddningstid
DĂ€mpning fram
DĂ€mpning bak
Vikt
HopfÀllbar
Belysning fram
Belysning bak
Bromsar
Hjul
NĂ€r vi bedömer elfordon utgĂ„r vi frĂ„n ett antal specifika kriterier. Först och frĂ€mst tittar vi pĂ„ anatomin, d.v.s. ramen, hjulen, motorn samt batteriet. DĂ€refter ser vi över prisbilden och vilken garanti som medföljer köpet. Slutligen lĂ€gger vi ihop samlade kundrecensioner vilket sammantaget skapar vĂ„rt slutbetyg.Â
Regler för elfordon
Det Àr viktigt att du vet alla regler och lagar betrÀffande el-scootrar i Sverige. LÀs dÀrför lagstiftningen noggrant hÀr.
Alla elfordon transporteras frÄn fabriken till leverantören och slutligen hem till dig. Under denna transportstrÀcka sker det mÄnga tryckförÀndringar i luften som pÄverkar dÀck och skivbromsar. Exempelvis levereras mÄnga el-scootrar med dÀcken pumpade till hÀlften, för att undvika punktering, och du mÄste pumpa dÀcken sjÀlv till ett specifikt lufttryck (PSI).
DÀrför ska du alltid hos ÄterförsÀljaren lÀsa vad som behövs göras innan första anvÀndningen.
i samarbete med PriceRunner
i samarbete med PriceRunner
i samarbete med PriceRunner
i samarbete med PriceRunner
i samarbete med PriceRunner
i samarbete med PriceRunner
i samarbete med PriceRunner
i samarbete med PriceRunner
i samarbete med PriceRunner