Denver SEL-10510
Maxhastighet: 30 km/h
Räckvidd: 30 km
Motor: 350W
Det finns inga erbjudanden för tillfället
i samarbete med PriceRunner
Allt om elfordon
Prestanda
Batteri
Dämpning & Belysning
Övrigt
i samarbete med PriceRunner
Freev EVS 410 är en ny el-scooter från samma varumärke som under förra året lanserade en av de mest populära modellerna, nämligen Freev EVR 1000. Därför hade vi väldigt höga förväntningar innan vårt test tog sin början. Först och främst är detta en kraftfull modell som tar sig uppför backar utan problem. Därtill är denna lämpad både för tonåringar och för vuxna. Vidare går det att köra både i stadsmiljö och i lätt terräng. Dock har vi läst en hel del negativa recensioner som vi kommer dyka djupare in i. Börja således med att läsa vår recension nedan för att lära dig om både för- och nackdelarna med detta nya elfordon.
Tidigare el-scootrar från Freev:
Innan vi börjar ta upp alla positiva aspekter med Freev EVS 410 är det viktigt att vi avhandlar kritiken. Det är nämligen sÃ¥ att denna el-scooter har fÃ¥tt en del recensioner, och majoriteten är negativa – dock finns det mer än vad ögat ser. Till exempel skriver en kund följande:
Jag väger 105 kg och el-scootern klarade inte längre än 2 km. Hade nog otur med mitt exemplar.
Av recensionen ovan att döma lÃ¥ter det som att räckvidden inte är mer än 2 km. Men faktum är att kunden tydligt skriver att han väger 105 kg, och kom ihÃ¥g att maxvikten för denna modell är 120; sÃ¥ledes är det inte konstigt att snabbheten och räckvidden bibehÃ¥lls, för detta pÃ¥verkas givetvis av vikten – nÃ¥got som Ã¥terförsäljaren (NetOnNet) tydligt skriver i produktbeskrivningen:
Räckvidd och hastighet påverkas naturligtvis av terräng och vikt på den som brukar den.
Trots att detta alltså framgår med all önskvärd tydlighet, väljer kunden i fråga att uppmana andra kunder att inte köpa den. Därför säger vi att du måste ta dessa inledande recensioner med en nypa salt.
Nåväl, låt oss gå vidare med fler exempel från vad kunderna säger.
En annan kund säger följande i sin recension av Freev EVS 410:
Batteriet är svagt och klarar inte 10 kilometers räckvidd. Scootern avger ett irriterande läte på grund av att skärmen på bakhjulet är lös. Dessutom väger den på tok för mycket.
Här är det viktigt att notera att det klagas på räckvidden igen, så sannolikheten för att det ligger en delsanning i det tidigare uttalandet ovan är högre. Vidare klagas det på att den väger för mycket, vilket den definitivt gör, nämligen hela 21 kg.
Bekräftade nackdelar:
Nu när vi gått igenom nackdelarna är det hög tid att lyfta upp fördelarna med Freev EVS 410. Innan du bestämmer dig för att köpa denna modell finns det några saker som är viktiga att poängtera. För det första har handtagen på styret ett utmärkt naturgummit vilket ger ett stabilt grepp. För det andra är bromsarna väldigt bra med omedelbar respons. För det tredje är designen tuff och konstruktionen robust. Utöver nämnda faktorer har vi nedan listat det viktigaste du ska tänka på för att göra ett så välinformerat val som möjligt.
Något som slår en direkt när man packar upp Freev EVS 410 är att den väger en hel del, närmare bestämt 21 kilo. Därmed är den inte det mest lättviktiga modellen du kan hitta, och inte avsedd för att konkas runt på en längre period. Är du intresserad av en lätt variant som är gjord för en urban stadsmiljö ska du istället läsa vårt test om Ninebot Air T15E. Orsaken till varför den är så tung är för att tillverkarna ville ha en kraftfull uppföljare till Freev EVS 210, som kan köra i grövre terräng. Dock anser vi likväl att den väger för mycket.
Något som vi gillar att ta upp i våra tester är styret. Anledningen är att det säger mycket om el-scooter i allmänhet. Därför blev vi lättade när vi insåg att Freev EVS 410 har ett fullutrustat styre med gas, handbroms och hastighetsmätare. Därtill finns det en batteriindikator. Vidare finns det en display vari du kan se allt från hastighet till batterinivå. Däremot tycker vi att det bästa på styret är handtagen, för många tillverkare misslyckas fatalt att tillverka säkra och bekväma handtag som inte klibbas fast på fingrarna. Därför är det väldigt skönt att informera er om att denna modell har handtag gjorda av naturgummi som inte klibbar.
På grund av att Freev EVS 410 går att snabbt fälla ihop, är det lätt att ta med sig den ner i tunnelbanan, på bussen eller till kontoret. Trots att detta är en tämligen vanlig egenskap på de flesta el-scooters utan sadel, är denna modell osedvanligt enkel att fälla ihop.
Sammanfattningsvis är detta en billig el-scooter som har sina skavanker, men är tillräckligt bra för att användas av både ungdomar och vuxna. Dock måste du ta vikten i beaktande, d.v.s. inkorporera tyngden i faktorerna som ska avgöra huruvida du ska köpa den eller inte. För det blir otympligt att bära runt den alltför länge, man blir helt enkelt för trött.
Utöver detta är den kvalitativ, slittÃ¥lig, säker och robust. Bevis pÃ¥ detta är dels maxhastigheten pÃ¥ 30 km/h – som givetvis beror pÃ¥ hur mycket du väger – dels litiumjon-batteriet pÃ¥ 36 V. Fortsättningsvis har den solida 10″ punkteringsfria däck och en laddningstid pÃ¥ 6 timmar.
Baserat på samtliga ovanstående faktorer, både positiva och negativa, ger vi Freev EVS 410 slutbetyget 3/5.
Bästa elscootern » Elscooter utan sadel » Freev EVS 410
Maxhastighet
Motoreffekt
Batterityp
Batterikapacitet
Räckvidd
Laddningstid
Dämpning fram
Dämpning bak
Vikt
Hopfällbar
Belysning fram
Belysning bak
Bromsar
Hjul
När vi bedömer elfordon utgÃ¥r vi frÃ¥n ett antal specifika kriterier. Först och främst tittar vi pÃ¥ anatomin, d.v.s. ramen, hjulen, motorn samt batteriet. Därefter ser vi över prisbilden och vilken garanti som medföljer köpet. Slutligen lägger vi ihop samlade kundrecensioner vilket sammantaget skapar vÃ¥rt slutbetyg.Â
Regler för elfordon
Det är viktigt att du vet alla regler och lagar beträffande el-scootrar i Sverige. Läs därför lagstiftningen noggrant här.
Alla elfordon transporteras från fabriken till leverantören och slutligen hem till dig. Under denna transportsträcka sker det många tryckförändringar i luften som påverkar däck och skivbromsar. Exempelvis levereras många el-scootrar med däcken pumpade till hälften, för att undvika punktering, och du måste pumpa däcken själv till ett specifikt lufttryck (PSI).
Därför ska du alltid hos återförsäljaren läsa vad som behövs göras innan första användningen.
i samarbete med PriceRunner
i samarbete med PriceRunner
i samarbete med PriceRunner
i samarbete med PriceRunner
i samarbete med PriceRunner
i samarbete med PriceRunner
i samarbete med PriceRunner
i samarbete med PriceRunner
i samarbete med PriceRunner