Denver SEL-10510
Maxhastighet: 30 km/h
Räckvidd: 30 km
Motor: 350W
Det finns inga erbjudanden för tillfället
i samarbete med PriceRunner
Allt om elfordon
Prestanda
Batteri
Dämpning & Belysning
Övrigt
i samarbete med PriceRunner
Under förra året lanserades E-Way E2 Pro till väldigt goda recensioner, och nu har efterföljaren E-Way E-500 äntligen anlänt till den svenska marknaden! På grund av de lovord som östes över E2 Pro, hade jag långt ifrån ringa förväntningar på denna modellen. Därför är det fröjdefullt att kunna säga att förväntningarna infriades med råge, men det finns även några nackdelar med E-Way E-500 som vi kommer berätta mer om i vårt test nedan.
Innan du bestämmer dig för att köpa E-Way E-500 måste du veta ett par saker. För det första är räckvidden på 45 kilometer väldigt imponerande och perfekt för dig som pendlar. För det andra är det en elsparkcykel vars design är väldigt tillfredsställande. För det tredje är ramen tillverkad i aluminium vilket gör den till en robust och slittålig elscooter.
Däremot finns det några nackdelar som du måste vara medveten om, varför vi även nämnt negativa aspekter i vårt test nedan. Därför ska du noggrant läsa på om denna modell nedan för att skapa dig en egen uppfattning och därigenom ta ett så genomtänkt beslut som möjligt.
Det första som slår en när man kör E-Way E-500 är displayen på styret. Det är nämligen så att det är en så kallad AI-display, vilket innebär att du får tillgång till alla tänkbara data som du inte har på andra modeller, t.ex. på Ninebot E45D. Till exempel ser du hastigheten du kör i med 0,1 km noggrannhet. Därmed får du en extremt tillförlitlig hastighetsmätare som klår de flesta konkurrenterna. Vidare ser du batterinivån så du kan planera när du behöver ladda elscootern. Dessutom går det att skifta mellan 3 olika körlägen beroende på din körstil. Utöver det som vi nämnt kan du se följande saker på displayen:
Trots att de flesta elscootrar utan sadel går att sammankoppla med en app, varifrån du kan se mer information om elfordonet, har E-Way E-500 en app som visar lite mer. På grund av att det sker en ständig kommunikation mellan scootern och appen, samlas data över tid. Följaktligen kan du se saker såsom batteristatus över tid och körstatistik. På så vis lär du dig mer om dina körvanor och kan baserat på detta lära dig att disponera resorna bättre. Således får du komplett kontroll över körvanorna och annan information.
Har du tidigare kört en elscooter så vet du att det går betydligt långsammare i uppförsbackar. Men visste du att somliga modeller är så pass svaga att den är tvungen att ledas uppför backen? Därför har företag börjat tillverka elfordon med kraftfullare motorer som gör att de klarar lutningar upp till en särskild grad. Alltsomoftast kan elscootrarna klara av en backe på 15-20 grader utan problem. Därför är det väldigt positivt att E-Way E-500 är tillräckligt snabb för att ta sig uppför lutningar i hela 20 grader – alltså mer än de flesta varianterna på marknaden idag.
När det var nytt med kickbikes i Sverige var det många som fick punkteringar på däcken. Orsaken var att de var luftfyllda – precis som elcyklar, vilket får följden att de löper större risk att bli punkterade av småsten och glas på trottoarerna. Men tack vare den senaste tidens innovation har flera elfordon, däribland E-Way E-500, blivit försedda med punkteringsfria däck. Varför de är punkteringsfria är på grund av att de består av solitt gummi istället för innerslag. Sålunda kan du lugnt och bekvämt sväva fram på vägarna utan oro över eventuell punktering.
Ytterligare en fördel med så kallade honeycomb däck, är faktumet att körningen blir mjukare mer jämn, så du knappt känner att du kör fram på asfalten.
En faktor som är värd att dröja vid är räckvidden. Anledningen till detta är att de flesta elsparkcyklar har en räckvidd på cirka 25 kilometer – tillräckligt för de flesta pendlar i innerstan. Men E-Way E-500 har hela 45 kilometers räckvidd. Därmed kan du köra nästan dubbelt så långt. Detta får dels följden att du slipper ladda den lika ofta, dels att du kan köra längre sträckor utan att batteriet ska ta slut halvvägs. Dock blir såklart laddningstiden något längre, men det är det värt att vänta på med en så respektabel räckvidd.
Avslutningsvis är detta en elsparkcykel som är IP54-klassificerad, försedd med elektrisk broms samt har gummihandtag på styret för extra bra grepp. Vidare är styret utrustat med en AI-display av LCD så du tydligt kan se alla mätvärden. Förutom en elektrisk broms har E-Way E-500 även en fotbroms som du använder genom att trycka ned bakskärmen.
Trots att priset på 6000 kronor är i högst laget, anser vi det rimligt dels på grund av de punkteringsfria däcken, dels tack vare den långa räckvidden. Dessutom känns det tryggt att köra denna modell då den har en ram tillverkad i aluminium, vilket ger en känsla av kvalitet och stabilitet.
Baserat på alla ovannämnda faktorer ger vi E-Way E-500 ett slutbetyg på 4/5.
Vill du ha en ännu bättre elscooter ska du definitivt läsa mer om uppföljaren till denna modell, nämligen E-Way E-600 Max.
Bästa elscootern » Elscooter utan sadel » E-Way E-500
Maxhastighet
Motoreffekt
Batterityp
Batterikapacitet
Räckvidd
Laddningstid
Dämpning fram
Dämpning bak
Vikt
Hopfällbar
Belysning fram
Belysning bak
Bromsar
Hjul
När vi bedömer elfordon utgår vi från ett antal specifika kriterier. Först och främst tittar vi på anatomin, d.v.s. ramen, hjulen, motorn samt batteriet. Därefter ser vi över prisbilden och vilken garanti som medföljer köpet. Slutligen lägger vi ihop samlade kundrecensioner vilket sammantaget skapar vårt slutbetyg.
Regler för elfordon
Det är viktigt att du vet alla regler och lagar beträffande el-scootrar i Sverige. Läs därför lagstiftningen noggrant här.
Alla elfordon transporteras från fabriken till leverantören och slutligen hem till dig. Under denna transportsträcka sker det många tryckförändringar i luften som påverkar däck och skivbromsar. Exempelvis levereras många el-scootrar med däcken pumpade till hälften, för att undvika punktering, och du måste pumpa däcken själv till ett specifikt lufttryck (PSI).
Därför ska du alltid hos återförsäljaren läsa vad som behövs göras innan första användningen.
i samarbete med PriceRunner
i samarbete med PriceRunner
i samarbete med PriceRunner
i samarbete med PriceRunner
i samarbete med PriceRunner
i samarbete med PriceRunner
i samarbete med PriceRunner
i samarbete med PriceRunner
i samarbete med PriceRunner