
Denver SEL-10510
Maxhastighet: 30 km/h
Räckvidd: 30 km
Motor: 350W
Det finns inga erbjudanden för tillfället
i samarbete med PriceRunner
Allt om elfordon
Prestanda
Batteri
Dämpning & Belysning
Övrigt
i samarbete med PriceRunner
Bird Air är en ny elscooter med sadel som nu lanserats i Sverige. Den har tidigare funnits i USA i ett par Ã¥r och dÃ¥ endast funnits tillgänglig för uthyrning. PÃ¥ grund av dess popularitet har den nu börjat säljas hos diverse Ã¥terförsäljare. Det som utmärker Bird Air är dess vackra strömlinjeformade design, samt att de bÃ¥da färgerna man kan välja mellan – silver och svart – är otroligt vackra.
Den är bakhjulsdriven, försedd med bÃ¥de mekaniska och elektroniska bromsar, samt har en toppfart pÃ¥ 25 km/h. Vidare är den tillverkad i flygplansaluminium vilket gör den särskilt robust och slittÃ¥lig – utan att den blir för tung. Dock finns det ett par nackdelar med Bird Air som du mÃ¥ste känna till innan du bestämmer för att köpa den. Dessutom krävs förarbevis för att fÃ¥ köra den pÃ¥ de svenska vägarna.
Läs därför vår recension nedan som är baserad på ett två veckor långt test för att se om detta är en elscooter som passar dig behov.
Innan du bestämmer dig för att köpa Bird Air så måste du känna till både fördelarna och nackdelarna. Vi kommer börja med fördelarna genom att gå igenom batteri och räckvidd, bromsar, smidigheten samt mobilappen. Glöm för guds skull inte att läsa nackdelarna längre ner i recensionen.
Batteriet i Bird Air tar mellan 3 – 4 timmar att ladda fullt ut. Däremot märkte jag, efter att ha testat ladda den nÃ¥gra gÃ¥nger, att det tog mellan 3,5 – 4 timmar, d.v.s. aldrig 3 timmar. Men nog om det, det är inte värsta grejen.
Bird Air är en fantastisk elscooter för pengarna. Perfekt för både barn och vuxna. Batteriet kunde vara kraftfullare, men det är helt okej med kostnaden i beaktande.
När elscootern väl är fulladdad så kan du köra i 28,7 km. Dock skiljer sig räckvidden beroende på vilket körläge du väljer. Jag hade förväntat mig längre räckvidd men för den låga kostnaden är det ändå rimligt.
En fördel med Bird Air är att den är utrustad med dubbla bromsar. Ovanför bakhjulet finns det en mekanisk broms som du trampar på när du vill stanna tvärt, eller minska hastigheten med en lättare anstrykning. På styret hittar du en elektrisk broms som är kopplad till framhjulet. Den elektriska bromsen har omedelbar respons när den trycks ner fullt ut, men du kan givetvis välja att bromsa gradvis och på så vis kontrollera inbromsningen på ett bättre sätt.
Jag rekommenderar att du börjar med att köra Bird Air på en otrafikerad väg för att på så sätt testa bromsarna i lugn och ro. Och därefter ge dig ut på vägarna med en större portion självförtroende i körningen.
En annan briljant aspekt med Bird Air är att den är tillverkad i flygplansaluminium. Flygplansaluminium är en typ av legering som är extra seg och följaktligen ytterst slittålig. Dessutom inger det en känsla av kvalitet som är svårslagen i jämförelse med billiga elscootrar som till stor del består av plast och sämre metaller.
Vidare är den hopfällbar (något som alla elsparkcyklar med sadel numera är) så du lätt kan ta med den upp i trappuppgången, tunnelbanan eller stuva in i bilen. Och eftersom den bara väger 13,6 kg så kan du bära den under en lång tid utan att bli det minsta trött i armen.
SÃ¥lunda är Bird är smidig, lätt och robust – tre faktorer som är ytterst viktiga i en elsparkcykel.
När du har Bird Air i din ägo sÃ¥ kan du ladda ner deras mobilapp helt kostnadsfritt. Antingen laddar du hem den för iOS eller Android – bÃ¥da versionerna är snarlika och fungerar lika bra med lika mÃ¥nga funktioner.
Från appen får du full kontroll över din elsparkcykel genom att t.ex. se hur mycket batteri som är kvar, hur många kilometer du färdats samt möjligheten att skifta mellan olika körlägen.
Däremot – och detta är rent ut sagt uselt – kan du inte se vad din Bird Air befinner sig geografiskt. LÃ¥t oss säga att du parkerat den i en storstad och nÃ¥gra timmar senare glömt var du parkerade den – dÃ¥ har du ingen möjlighet att frÃ¥n appen lokalisera elscootern. Detta är nÃ¥got som skiljer sig frÃ¥n dess föregÃ¥ngare, Bird One, och ingen av oss pÃ¥ redaktionen kan förstÃ¥ varför varumärket valt att ta bort denna funktionalitet. Ytterligare en negativ följd av detta är att du inte kan hitta elscootern om den blivit stulen.
Således är den mobila appen både bra och dålig. Det är upp till dig att ta ställning till hur detta påverkar dig personligen.
Nu när du känner till alla fördelar är det hög tid att gå igenom alla nackdelar med Bird Air. Fastän det inte finns så många så finns det likväl en del negativa aspekter som du måste känna till. Annars vet du inte vad du kan förvänta dig, och kommer således bli besviken när du inser dess brister. Vidare kommer du inte kunna väga för- och nackdelar jämne varandra för att på så vis se vad som väger över och åt vilket håll. Därför ska du noggrant läsa nackdelarna nedan för att få en så objektiv bild som möjligt.
När jag testade Bird Air under tvÃ¥ veckors tid sÃ¥ var det framförallt en aspekt som stack ut lite extra, nämligen att den saknar dämpning. MÃ¥nga elscooters saknar dämpning idag, men pÃ¥ senare tid har alltfler modeller blivit utrustade med dämpning fram. PÃ¥ sÃ¥ vis kan man köra upp för smÃ¥ trottoarkanter utan att det gör ont i handlederna av stöten. Därför blev jag besviken när jag insÃ¥g att Bird Air saknar dämpning – bÃ¥de fram och bak.
Bird Air skakar en hel del när man kör på ojämna underlag så som kullersten eller ojämn asfalt. Detta beror dels på bristen på dämpning, dels på grund av de solida däcken.
Detta gör att du måste vara extra försiktig när du kör uppför trottoarkanter, men det innebär även att elscootern kommer skaka ordentligt när den framförs på kullersten eller ojämnt underlag.
Trots att många modeller som sagt inte har dämpning så är det ändock en besvikelse, för Bird Air är en så pass ny och kostsam elscooter, att det vore en rimlig funktion att förvänta sig.
En annan nackdel med Bird Air är dess korta räckvidd. Trots att elscootern kostar över 4000 kronor sÃ¥ kommer du inte komma längre än 28,7 km. För det första är det en suspekt siffra i dess exakthet, men rätt ska vara rätt. För det andra anser jag att en elscooter för över 4000 kronor ska ha en räckvidd pÃ¥ minst 30 km. SÃ¥ledes har Bird Air en för kort räckvidd – fastän det är med en liten marginal. Det är nämligen sÃ¥ att du kommer bli extremt irriterad om du har en kilometer till din destination, och just dÃ¥ sÃ¥ blir batteriet urladdat.
Givetvis är detta inte något dåligt för alla. Har du exempelvis bara 20 km till din arbetsplats eller din dagliga destination så är det inga problem. Men är distansen över 30 km så rekommenderar jag att du inte köper Bird Air. Utan då ska du titta på andra elsparkcyklar med längre räckvidd.
Den tredje nackdelen med Bird Air är att den saknar ringklocka på styret. Detta är givetvis ingen påtaglig nackdel men ändock viktig att nämna så du vet att du måste köpa en ringklocka separat. Annars kommer du inte kunna signalera till fotgängare och andra medtrafikanter om din framfart. Att inte ha en ringklocka på en elsparkcykel kan få förödande konsekvenser, så se till att köpa detta så fort som möjligt.
Har du fattat tycke för Bird Air och är intresserad av att köpa den, så ska du först veta att den är klassad som en moped klass II. Följaktligen är ett förarbevis en grundläggande förutsättning för att skrida fram med elscootern på vägarna. Har du inte detta begår du ett lagbrott. Därför måste du genomföra följande krav för att få förarbeviset:
OBS: Du behöver inte förarbevis för att köra Bird Air om du redan har ett körkort. Läs mer hos Transportstyrelsen.
Har du läst vår recension men känner att Bird Air inte når upp till dina krav, eller om priset är för högt, så ska du kontemplera några alternativ till Bird Air. Dessa modeller är i samma prisklass och samtliga är av samma typ, d.v.s. elscooter med sadel. De flesta modeller är från Ninebot-Segway men det finns även en från Xiaomi som är snarlik. Klicka in på nedanstående elsparkcyklar för att se om någon av dem lämpar sig bättre för dina behov.
Avslutningsvis är Bird Air en högst pålitlig elscooter. Efter mitt två veckors långa test så är det verkligen en modell jag har tillit till. Bromsarna funkar utmärkt, belysningen är tydlig och körkänslan är förträfflig. Däremot är det dåligt att den saknar dämpning eftersom det gör att du måste köra på släta vägar så den inte skakar på tok för mycket.
Vidare är bristen på ringklocka inte negativ per se, men både irriterande och enerverande, d.v.s. något de enkelt hade kunnat montera som bara hade kostat några fåtal kronor i produktionskostnader.
Utöver det är Bird Air en elsparkcykel som vi spår kommer bli väldigt populär under året som går, framförallt när våren och sommaren börjar närma sig.
Bästa elscootern » Elscooter utan sadel » Bird Air
Maxhastighet
Motoreffekt
Batterityp
Batterikapacitet
Räckvidd
Laddningstid
Dämpning fram
Dämpning bak
Vikt
Hopfällbar
Belysning fram
Belysning bak
Bromsar
Hjul
När vi bedömer elfordon utgÃ¥r vi frÃ¥n ett antal specifika kriterier. Först och främst tittar vi pÃ¥ anatomin, d.v.s. ramen, hjulen, motorn samt batteriet. Därefter ser vi över prisbilden och vilken garanti som medföljer köpet. Slutligen lägger vi ihop samlade kundrecensioner vilket sammantaget skapar vÃ¥rt slutbetyg.Â
Regler för elfordon
Det är viktigt att du vet alla regler och lagar beträffande el-scootrar i Sverige. Läs därför lagstiftningen noggrant här.
Alla elfordon transporteras från fabriken till leverantören och slutligen hem till dig. Under denna transportsträcka sker det många tryckförändringar i luften som påverkar däck och skivbromsar. Exempelvis levereras många el-scootrar med däcken pumpade till hälften, för att undvika punktering, och du måste pumpa däcken själv till ett specifikt lufttryck (PSI).
Därför ska du alltid hos återförsäljaren läsa vad som behövs göras innan första användningen.
i samarbete med PriceRunner
i samarbete med PriceRunner
i samarbete med PriceRunner
i samarbete med PriceRunner
i samarbete med PriceRunner
i samarbete med PriceRunner
i samarbete med PriceRunner
i samarbete med PriceRunner
i samarbete med PriceRunner