Drift trike

Rull 200W Röd (Rek. 5-14 år)

Maxhastighet: 15 km/h
Räckvidd: 45 min
Motor: 200W
Gardeney Fatbike 1000W

Rull 200W Grön (Rek. 5-14 år)

Maxhastighet: 15 km/h
Räckvidd: 45 min
Motor: 200W
Gardeney Fatbike 1000W

Rull 200W Grön (Rek. 5-14 år)

Maxhastighet: 15 km/h
Räckvidd: 45 min
Motor: 200W
Gardeney Fatbike 1000W
Innehåll [ visa ]

Drift trike

En drift trike är en ny typ av elfordon som är utrustad med tre hjul, varav bakhjulen är roterbara i 360 grader. Syftet är att kunna drifta, d.v.s. glida i kurvorna för att lägga in bredsladdar, för att sedan räta upp fordonet tills nästa kurva kommer. Följaktligen används de ofta i nerförsbackar av olika slag eftersom topphastigheten maximeras. De påminner en hel del om en trehjulig elscooter, med skillnaden att denna är tillverkad just för att drifta. Och fastän elbilar för barn är extremt populärt numera, spår vi en lysande framtid för drift trike i Sverige.

Trots att de flesta drift trikes drivs av el, finns det även modeller med motorer. Men de eldrivna modellerna är billigare att köra i längden eftersom du slipper att tanka, samtidigt som du inte bidrar med en negativ miljöpåverkan. Emellertid finns det några faktorer du ska tänka på extra mycket innan ditt val. Därtill måste du känna till både fördelarna och nackdelarna så du är på det klara med vad du köper. Därför rekommenderar vi att läsa hela köpguiden nedan för att lära dig så mycket som möjligt.
drift trike

Hur du väljer rätt drift trike

Innan du beställer en drift trike så måste du först veta om den ska användas för barn eller vuxna, eftersom behoven skiljer sig åt. Därtill måste du provsitta sätet ordentligt så passformen är perfekt, annars blir det snabbt obekvämt. Vidare får du inte glömma att det finns två styrsätt du kan välja mellan. Utöver detta har vi nedan listat de viktigaste delarna du ska tänka på för att göra ett så bra val som möjligt.

1. Drift trike för barn eller vuxna

drift trike barn

Den först faktorn du måste känna till är huruvida du ska köpa en drift trike till ett barn eller till en vuxen. Det är nämligen så att denna faktor påverkar de nedanstående, varför du först måste vara på det klara med vem som ska använda den.

Är det t.ex. ett barn som ska använda den så är det viktigt med att topphastigheten är begränsad så det är någorlunda säkert att köra. Därtill får sadeln inte vara för liten eller för stor, utan storleken på sätet måste vara perfekt. Vidare är avståndet från sadeln till handtaget av central vikt eftersom detta skiljer sig åt från modell till modell.

Checklista för drift trike till barn:

  • Topphastigheten ska vara begränsad till max 10 km/h
  • Sadelns storlek får varken vara för stor eller för liten
  • Avståndet från sadel till styre måste vara perfekt

Å andra sidan, är det en vuxen som ska köra drift trike så skiljer sig behoven något – då är ramens robusthet och slittålighet av yttersta vikt. Är ramen tillverkad i ett land som inte använder de bästa metallerna så kommer risken för att den går sönder vara betydligt större än om den vore tillverkad i Sverige. Därför måste du alltså skilja på vilka faktorer du ska lägga vikt vid beroende på om det är ett barn eller en vuxen du ska köpa till.

Checklista för drift trike till vuxna:

  • Ramens slittålighet är extremt viktig
  • Hjulen ska inte slitas alltför snabbt
  • Välj en modell med så lång garanti som möjligt

2. Sätet måste ha rätt storlek och vara bekvämt

Ett problem som de flesta drift trikes delar är att sätet är obekvämt. Orsaken är att de flesta tillverkare fokuserar på andra komponenter av elfordonet, vilket gör att sadeln blir lidande. Det kan tyckas konstigt, men så är det; i princip alla säten är gjorda av hårdplast och gör ont att sitta på för länge. Med det sagt så finns det säten som är omslutet av ett tunt lager av tyg, som gör det mer bekvämt, men då får du vara beredd att betala en hel del extra.

Nu när vi att täckt storleksaspekten på sätet så är det dags att säga något om dess storlek också. Det du ska tänka på när det kommer till sadelns storlek är att den inte ska vara för stor eller för liten. Detta är inte helt lätt för oavsett vilken drift trike du köper så kommer sätets storlek skilja sig något. Givetvis gäller inte detta om det är samma varumärke som producerat en serie av modeller, men i regel är det så, varför vi poängterar detta med en sådan emfas.

3. Topphastigheten måste kontrolleras

Eftersom ramen på en drift trike är utforma efter aerodynamikens alla regler så går den väldigt, väldigt fort – speciellt i nerförsbacke. Anledningen är att den aerodynamiska ramen minskar luftmotståndet markant så det känns som man susar fram på gatorna. Detta är givetvis roligt och adrenalinfyllt men det utgör samtidigt en säkerhetsrisk, i synnerhet för barn. Därför ska du aldrig köpa en drift trike vars topphastighet överstiger 10 km/h om den är avsedd för ett barn; för vuxna så är det givetvis fritt fram att välja vad du vill.

4. Det finns två sätt att styra en trike bike på

En annan viktig faktor du måste ha kännedom om innan du köper en drift trike är att det finns två sätt att styra den på. Antingen sitter styret framför dig, eller så styr du med två stycken stavar på varje sida om sätet. Med ett klassiskt styre så får du samma körkänsla som i en elmopedbil eller elbil, medan stavarna påminner mer om att styra en klassisk snow racer.

Båda styrsätten är väldigt bra och inget är bättre än något annat, utan det handlar mer om en personlig preferens. Oavsett vilket styrsätt du väljer kan du kontrollera snäva svängar på ett utomordentligt effektivt sätt.

Bäst återförsäljare av drift trike i Sverige

Trots att det är få som äger en drift trike så finns det förvånansvärt många återförsäljare i Sverige. Låt gå för att de flesta återförsäljare enbart säljer ett fåtal modeller, inte sällan färre än 5 st, men det finns ändå ett utbud – något som ska uppskattas då det fortfarande är ett nytt fenomen.

Däremot skiljer sig återförsäljarna åt när det kommer till priser och garanti. Därför har vi nedan listat de bästa återförsäljarna där du får bäst kundservice, garanti och priser:

drift trike el

Reservdelar till drift trike

Har du använt din drift trike intensivt under några månader så är det inte oväntat om något skulle gå sönder. Det är ju så att när man driftar på asfaltvägar så slits hjulen något oerhört, men ännu mer slits interna elkomponenter som t.ex. batteriet. Vidare är det många som kör off-road i kuperad terräng vilket gör att den skakar väldigt mycket – detta leder inte sällan till att delar av elfordonet skadas, varför man behöver köpa reservdelar. Nedan har vi listat de populäraste reservdelarna och dess kostnad.

  • Batteri
    Har du använt din drift trike under flera månader så är det inte ovanligt att batteriet blivit sämre. Anledningen är att batterikraften i elfordon försämras efter varje laddning. Detta innebär att varje batteri endast kan laddas x antal gånger innan det är förbrukat. Men du ska inte bli orolig! Det finns nämligen batterier att köpa som reservdel för inte så mycket pengar. Dessa batterier kostar mellan 300-1000 kronor.
  • Gasreglage
    Varje drift trike har ett gasreglage. Med ett gasreglage kontrollerar du acceleration och hastighet. Dessa reglage är ofta tillverkade av gummi så att greppet är bra även om det regnar ute. Emellertid är det många som vill byta ut detta för att gummi, när det blir varmt ute, tenderar att klibba sig på händerna – en minst sagt oangenäm känsla. Därför har flera tillverkare börjat sälja gasreglage som reservdel i varierade material och färger. Dessa kostar vanligtvis mellan 200-500 kronor.
  • Laddare
    Den vanligaste reservdelen som konsumenter köper till sin drift trike är en extra laddare. Orsaken är helt enkelt att en laddare består av en kabel som lätt kan slitas ut över tid. Dessutom finns det en risk för att man blir av med laddaren då man ofta har den med sig när man kör. På grund av detta säljs laddare som reservdel till en genomsnittlig kostnad av 500 kronor.

Fördelar med drift trike

Att det är extremt roligt att drifta, och att de går att användas av vuxna så väl som barn, är två av de primära fördelarna med att äga en drift trike. Nedan har vi listat alla positiva aspekter. Glöm inte att läsa nackdelarna längre ner i artikeln så du vet vad som är mindre bra också.

  • Att drifta är extremt roligt
    Den huvudsakliga fördelen med en drift trike är att det är hiskeligt kul att drifta, d.v.s. att ta ut svängarna ordentligt och glida genom hela kurvan tills elfordonet rätat upp sig. Har du aldrig provat detta har du gått miste om nåt. Det är många som väljer att ta sig ut i kala skogspartier för att hitta en lämplig plats att drifta off-road. Därmed är det ett väldigt stort nöje som delas av många elfordon, däribland elscooter och elcyklar.
  • Går att använda av både vuxna och barn
    En annan fördel med att äga en drift trike är att både barn och vuxna kan använda den. Givetvis kommer passformen inte vara optimerad för båda, men har du viljan så går det an. Således är det ett nöje som kan delas mellan en förälder och dess barn – något man inte kan säga om många andra elfordon.
  • Miljövänligt
    Som med alla elfordon är även denna miljövänlig. Dock ska det sägas att det går att köpa en drift trike med motor, men förutsatt att du inte gör detta så är de alltså ytterst miljövänliga. Så tillhör du den grupp av människor som inte vill bidra till en negativ inverkan på miljön så är detta ett fenomenalt val.

Nackdelar med drift trike

När du nu känner till fördelarna är det hög tid att även informera dig om alla nackdelar som är behäftade med drift trikes. De flesta återförsäljare väljer att inte nämna nackdelarna för att de inte vill förlora i försäljning, men eftersom vi är objektiva så kommer vi nu lista de saker som är dåligt med en drift trike. Läs noggrant så du vet vad du kan förvänta dig.

  • Smärta i ländrygg
    Den mest kännbara nackdelen med drift trikes är att man får ont i ländryggen. Detta är inte något som är taget ur luften, utan snarare något som flera användare har vittnat om i recensioner. Dock ska det sägas att ländryggssmärtan endast uppstår om du suttit och kört flera timmar i sträck. Därför ska du undvika att köpa en drift trike om du redan lider av ryggproblem som ställer till det för dig i vardagen. Vill du ändå ha ett elfordon rekommenderar vi en elmopedbil eller en elmotorcykel som båda är mer skonsamma för ryggen.
  • Vissa modeller går inte att köra off-road
    Har du för avsikt att köra off-road och inte bara på asfaltvägar så måste du välja en modell med särskilda hjul som är anpassade för kuperad terräng. Problemet är att det finns väldigt få modeller som är gjorda för just detta. Och du kan inte heller använda en modell avsedd för asfaltväg till off-road, för då kommer gruset leta sig in i hjulen och göra att du stoppar tvärt. Därför måste du antingen köpa ett par extra hjul som du kan skruva på när det är dags för att köra i terräng, vilket är en nackdel då det är en extra-kostnad som de flesta inte räknar med.
  • Hjulen slits ut fort
    Sist men inte minst måste du på en drift trike byta ut hjulen varje år. Om du inte byter ut dem årligen så kommer förslitningen att äta sig in på kullagret och de inre komponenterna i hjulet, vilket i förlängningen kan göra skada på hela fordonet. Så se till att byta hjulen i rättan tid, förslagsvis när de slitits ner till hälften av hjulens ursprungliga storlek.

Slutsats

Avslutningsvis är en drift trike ett utmärkt elfordon för både barn och vuxna. Dock måste du veta vad du ska tänka på innan ditt köp, vilket är storleken på sätet, topphastigheten samt vilket styrsätt du vill ha.

Fördelarna är att den är extremt rolig att köra. Därtill kan både vuxna och barn använda dem vilket gör det till ett familjenöje. Ytterligare en fördel är att de är miljövänliga. Nackdelarna å andra sidan, är att de bidrar till en smärta i ländryggen, samt att många modeller inte är avsedda för att köra off-road. Dessutom slits hjulen ut fort vilket innebär en oönskad extra-kostnad.

Slutligen så finns det många olika återförsäljare av drift trikes, varför vi har rekommenderat de bästa högre upp i artikeln. Väljer du inte en av dessa så är risken att du inte kommer få en lika förmånlig garanti, och i värsta fall en undermålig kundservice – två saker som verkligen behövs för ett elfordon av den här kalibern.

Har du frågor ska du kontakta oss så ska vi guida dig rätt!